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Willkommen auf der Seite der "Textinitiative Fukushima"

Die Seiten der Textinitiative Fukushima werden derzeit von der Japanologie der Goethe-Universität betrieben. Gegenwärtiges Anliegen von TIF ist die zeitgeschichtliche Dokumentation. Das Forum dient nun in erster Linie als Archiv für Informationen zu 3/11 sowie allgemein zur Geschichte des Atomaren. Die Suchfunktion ermöglicht Recherchen zu Stichworten, Inhalten und Akteuren.

Aktuelles

Rückblick: Kunst und Katastrophe (n) - Neo-No: "Ame no naka, kasa no shita", basierend auf der Erzählung von Sawanishi Yuten 澤西祐典

"Subaru Prizewinning novelist Sawanishi Yuten’s short story “雨の中、傘の下“(Under an umbrella, in the rain)was adapted to a solo noh performance as part of the Noho Theatre Group’s fortieth year celebration in 2022. After ten-minute digest version of the 25-minute performance is shown, novelist Sawanishi joins adapter/director Jonah Salz to discuss the production process and performance. Although the story was inspired by the World Trade Center destruction, with echoes of the Fukushima triple disaster, today they will focus on the play’s resonances with the contemporary Covid crisis.

First streamed live on March 24, 2022 and now archived at link below, the Noho Theatre Group’s Under an Umbrella, in the Rain was a spectator-less performance filmed a month earlier. It was part of project on Covid-19 influence on arts and media, funded by Ryukoku University’s Socio-cultural Research Institute (SCRI). Performed by an on-stage narrator and masked noh actor Matsui Akira, it is the tale of a Woman, blinded by toxic rain after a man-made/natural catastrophe. While gripping an umbrella for dear life, she still seeks to communicate with a lover lost in the confusion of the island disaster. The online streaming and on demand video form of the production—a first in Noho’s 40 year history—was a consequence of the pandemic’s ongoing risk to rehearsals and spectators. Moreover, the themes of isolation, environmental destruction, and unknowing perseverance seemed to resonate with the times."  (EAJS 2023)

Links: https://kyotokyogen.com/schedule/20240110noho/
https://nomadit.co.uk/conference/eajs2023/paper/74782
https://www.youtube.com/watch?v=cb6XyHtPLKE
(Video YouTube)

https://www.world.ryukoku.ac.jp/en/professors/sawanishi.html (Sawanishi Yuten)
https://ja.wikipedia.org/wiki/澤西祐典 (Profil Sawanishi)

Im Januar 2024 wurde "Ame no naka, kasa no shita" 『 雨のの中、傘の下』 noch einmal aufgeführt; die Online Uraufführung war am 24. März 2022.
二ヵ国語狂言「梟」 丸石、千之丞、スペシャルゲスト  (Noho)
詩「J.アルフレッド・プルフロックの恋歌」 ティモシー・メドロック
新作「雨の中、傘の下」 飛鳥井かゞり、あきら、松井彬、千之丞、松井俊介、伴戸千雅子、竹ち代毬也


Japanologische Forschungen zur Geschichte des Atomaren: Übersetzungs-Projekt Nagasaki-Hiroshima (Universität Bonn)

"Im Auftrag der Nationalen Friedensgedächtnishallen in Hiroshima und Nagasaki übersetzen seit dem SoSe 2014 Studierende der Abteilung für Japanologie und Koreanistik Zeitzeugenberichte von Atombombenopfern vom Japanischen ins Deutsche. Diese Übersetzungen werden seit dem WiSe 2017/18 von Studierenden der Abteilung für Islamwissenschaft und Nahostsprachen weiter ins Arabische übersetzt. (...)

Unser Ergebnis präsentieren wir jeweils am Ende des Semesters in einer öffentlichen Veranstaltung,  die auch im Veranstaltungskalender der Universität Bonn angekündigt wird. Das Hiroshima-Nagasaki-Projekt der Universität Bonn ist ein Teilprojekt des globalen Übersetzernetzwerks NET-GTAS."

POSTERAUSSTELLUNG im Sommersemester 2024:

Die Ausstellung findet vom 11. Juli bis zum 22. September 2024 statt. Sie ist während der Öffnungszeiten des Hauptgebäudes (Regina-Pacis-Weg 3) im Korridor zur Cafeteria kostenfrei zugänglich.

Link: https://www.ioa.uni-bonn.de/japkor/de/forschung/nagasaki-hiroshima-projekt

 

 

 

 

 

 
© Hiroshima-Nagasaki-Projekt der Universität Bonn


Rezension zu "The Chernobyl Effect. Antinuclear Protests and the Molding of Polish Democracy, 1986–1990" von Kacper Szulecki et al.

"Im Jahr 2040 spätestens soll es fertig sein: Polens erstes Atomkraftwerk. Noch unter der PiS-Regierung wurden die Verträge mit dem US-amerikanischen Konzern Westinghouse unterzeichnet; die neue Regierung unter Donald Tusk hält an den Plänen fest. Der geplante Reaktor an der polnischen Ostseeküste ist Polens zweiter Anlauf für den Start ins atomare Zeitalter. Wenige Kilometer vom anvisierten Standort entfernt stehen die Ruinen des Rohbaus für das Atomkraftwerk Żarnowiec. Anfang der 1980er-Jahre begonnen, wurde der Bau 1990 nach massiven Protesten und einem lokalen Referendum eingestellt.

Die Geschichte dieser auch im geschichtsbewussten Polen wenig präsenten Anti-Atom-Bewegung liegt nun erstmals in einer für das nicht-polnischsprachige Publikum zugänglichen Form vor. Der mit 200 Seiten knapp gehaltene Band ist eine erweiterte und für eine internationale Leserschaft angepasste Übersetzung des Buchs „Bez atomu w naszym domu“ („Ohne Atom in unserem Haus“), das 2019 in der Reihe des Europäischen Solidarność-Zentrums erschien. (...)"

(Rezensiert für H-Soz-Kult von Jacob Nuhn, Bremen, 18.7. 2024)
Link: https://www.hsozkult.de/publicationreview/id/reb-118468


HIROSHIMA Gedenken 2024 - "AI Ethics for Peace"

Verschiedene Aktivitäten und Projekte wurden und werden auch dieses Jahr im Sommer anläßlich des Gedenkens an Hiroshima und Nagasaki durchgeführt. Zu den neuen Unternehmungen zählt u.a. die Einbettung der Ereignisse von 1945 in eine weltweit zu bewahrende Erinnerungskultur (memory of the world), eine Verstärkung der Sicherheitsauflagen der Gedenkfeier sowie die Kampagne "AI Ethics for Peace", die von der Gruppierung Religions for Peace initiiert wurden:

“Our mission as Religions for Peace Japan is to provide support and guidance for efforts to enhance equality and mutual respect for individuals and institutions throughout society based on our common spiritual goals. Recent advances in artificial intelligence have brought forth powerful new tools that can potentially aid such efforts or, when used for other purposes, greatly undermine them. Recognizing these challenges, we are committed to upholding our commitments to promote inclusivity and mutual respect for everyone, ” stated Rev. Yoshiharu Tomatsu, Chairperson of Religions for Peace Japan."

Ziel sei es laut Mission Statement: "AI Ethics for Peace, over two days, brings together the world’s major religions to underscore their crucial importance in shaping a society in which, in the face of the relentless acceleration of technology, the call for technological development that protects the dignity of each individual human being and the entire planet becomes a reality."

Dafür wäre zu berücksichtigen: "(it): requires a sustained commitment from all stakeholders so that its potential is used for the good of humanity."

Links: https://www.romecall.org/ai-ethics-for-peace-hiroshima-july-9th-2024/
https://de.wikipedia.org/wiki/Religions_for_Peace
https://www.city.hiroshima.lg.jp/site/english/383086.html
(Sicherheitsmaßnahmen)
https://sumikai.com/nachrichten-aus-japan/japan-will-atombomben-bildarchiv-fuer-das-unesco-programm-memory-of-the-world-vorschlagen-336665/


Kunst und Katastrophe - Photographische Dokumentation am AKW Fukushima: Joe Nishizawa

"While many of the thousands of people evacuated from their nearby homes remain displaced, photographer Joe Nishizawa was granted rare access to the station to capture its crew, who are hard at work on the gradual task of safely dismantling the reactors. It’s a daunting job that’s said to take 30 to 40 years to complete.

“It’s not possible to complete the work during the time of my generation,” Joe says. “That’s why it’s our duty to do our best, with the utmost sincerity, before we pass this arduous task on to the next generation. In such a situation, to record it through photography is probably the only thing I can do.” (...)

Über Nishizawa: "Interested in science, civil engineering and industry, his photographs give us backstage passes to what makes our modern world work. He shows us what’s lying beneath the tarmac and beyond restricted access. With his camera as a golden ticket he has ventured into underground expressways closed for construction, cavernous storm drains and grinding, metallic steelworks corporations to capture what he calls “functional beauty.”"

Link: https://wepresent.wetransfer.com/stories/refocus-grant-joe-nishizawa (WEPRESENT 2018)
https://www.msz.co.jp/book/detail/08684/

Misuzu Shobo (2018)
福島第一 廃炉の記録
DECOMMISSIONING FUKUSHIMA


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