Sie sind hier: Aktuelles

Willkommen auf der Seite der "Textinitiative Fukushima"

Die Seiten der Textinitiative Fukushima werden derzeit von der Japanologie der Goethe-Universität betrieben. Gegenwärtiges Anliegen von TIF ist die zeitgeschichtliche Dokumentation. Das Forum dient nun in erster Linie als Archiv für Informationen zu 3/11 sowie allgemein zur Geschichte des Atomaren. Die Suchfunktion ermöglicht Recherchen zu Stichworten, Inhalten und Akteuren.

Aktuelles

Japan plant Ausstieg aus der Atomenergie

Presseorgane gaben Pläne der japanischen Regierung bekannt, die einen schrittweisen Atomausstieg bis zum Jahr 2040 ankündigen. Zunächst sollen in der kommenden Zeit alternative Energien entwickelt werden, ab 2030 setzte dann die Übergangsphase zur Abschaltung der Reaktoren ein. Die Ankündigung bedeutet ein Einlenken gegenüber dem Volkswillen – bald stehen in Japan Wahlen an. Viele Atomkraftgegner werden die  Regierungsverlautbarung allerdings eher skeptisch sehen, da sie keine konkreten Pläne und Termine enthält. So ist die Bekenntnis zu einer neuen Energiepolitik einerseits als eine begrüßenswerte Wende hin zur Nachhaltigkeit zu beurteilen, andererseits bleibt sie relativ vage und es ist zu erwarten, daß die japanischen Proteste gegen Atomkraft noch nicht eingestellt werden.

Links:


Panel: Literature and Art after Fukushima (BAJS conference 2012)

Die Textinitiative möchte sie auf das Panel "Literature and Art after Fukushima" auf der diesjährigen BAJS conference aufmerksam machen.

Moderation: Lisette Gebhardt (Goethe-University, Frankfurt)

Redner und Themen

  • Yuki Masami (Kanazawa University): "Post-Fukushima Literary Discourses on Food and Eating"

There has been a strong fear of radiation-contaminated food after the Fukushima Daiichi nuclear disaster, and individual and societal attitudes towards food safety have increasingly been keen. However, there is a curious phenomenon that some literary works, such as those written by Taguchi Randy, show a certain resistance to a popular discourse of food safety and question modern perception of food and eating as well as the underlying relationships between humans and the environment. Analyzing post-Fukushima discourses of food safety and literary resistance to them, I intend to discuss how language affects public interest in, and perception of, food and eating.

  • Lisa Mundt (Goethe-University): “Staging Dystopia? Theatrical and Artistic Responses to ‘Fukushima’”

Since the triple disaster hit Japan in March 2011, a number of playwrights and artists have felt the desire to find challenging and creative ways to respond to “Fukushima” and to the preceding subtle “disempowerment of the public” (Mishima Ken’ichi) in Japan. All these artists have expressed their desire to contribute to a change in Japanese society. I therefore consider it essential that discussing “Fukushima“ in an artistic context also means rethinking the political potential of theatre and the performing arts today. This question will be discussed by taking a closer look at two works created in response to “Fukushima” in 2011: Real Times, a video which shows members of the performing art collective ChimPom setting up a flag on top of an overlook near the Fukushima Power Plant, and the Referendum Project, an interactive performance created by the leader of the renowned theatre troupe Port B, Takayama Akira.

  • Ina Hein (University of Vienna): “Narratives of trauma and healing in the aftermath of Japan’s triple catastrophe: Yoshimoto Banana’s Sweet hereafter”

Yoshimoto Banana’s newest novel Sweet hereafter, published in November 2011, refers to Russell Banks‘ 1991 text of the same title. The latter deals with the question how parents in a small American town cope with the loss of their children who had been killed in a bus accident. Yoshimoto‘s narrative takes up the traffic accident theme: Her female protagonist survives a car crash, heavily injured, while her partner dies. The story does not address the events of March 11 directly, but Yoshimoto links them together by dedicating the novel to all the people who have experienced the triple catastrophe. The paper aims to analyze how Yoshimoto redirects the device of iyashi (healing), which has been one of the main characteristics of her oeuvre so far, in order to connect her novel to the wider context of Japan’s traumatic experiences of the catastrophe.

Datum: 7. Sept. 2012
Ort: University of East Anglia, UK

Weitere Informationen finden Sie unter unter:


Früherer Premierminister Hatoyama bei Atomkraft-Demonstrationen am 20. Juli – und „Ohngesicht“ fährt die Aktivisten:

Im Zeichen der Ajisai-Bewegung gab es auch am Freitag, den 20. Juli, Demonstrationen in verschiedenen japanischen Städte, z.B. in Tôkyô, Nagoya und Kyôto. Als bekannte Persönlichkeit nahm Japans ehemaliger Premierminister Hatoyama Yukio an den Anti-Atom-Protesten vor seinem früheren Amtssitz in Tôkyô teil.

Interessant ist zudem die Organisation eines Busdienstes, der die Teilnehmer der Demonstration kostenlos transportiert. Der AnonyBus genannte Fahrdienst tarnt sich mit der Maske des “Kaonashi” (“Ohngesicht”) aus Miyazaki Hayaos Anime “Chihiros Reise ins Zauberland”; das Logo des anonymen Fahrdienstes stellt die japanische Variante der Guy Fawkes-Maske vom Internet-Kollektiv Anonymous dar.


Demonstration im Yoyogi Park

Proteste in Japan werden fortgesetzt: Demonstration am 16. Juli im Yoyogi Park

Aufnahmen aus der Luft und weitere Information: http://fotgazet.com/news/000233.html)


„No Nukes 2012“ Musikfestival gegen Atomkraft Anfang Juli

Bericht zum Konzert:

Konzertausschnitte:


Besucher gesamt: 376.738